Wagub Hadiri Launching dan Diskusi Buku

Pemberian buku usai diskusi KAHMI

PENA – Wakil Gubernur Maluku Utara, M. Al Yasin Ali, menghadiri launching dan diskusi buku menggugat negara maritim yang di selenggarakan Korps Alumni Himpunan Mahasiswa Islam (KAHMI) yang bertempat di Sahid Bela Hotel, Selasa (5/1).

Dalam sambutannya, Wagub menyampaikan apresiasi kepada Majelis Wilayah KAHMI Malut yang telah merancang dan melaksanakan kegiatan ini. Dirinya juga menyampaikan bahwa sebagaimana diamanatkan oleh Pancasila dan UUD tujuan pembangunan nasional adalah terciptanya masyarakat adil dan makmur, berdasarkan demokrasi ekonomi, dengan mengembangkan sistem ekonomi yang bertumpu pada mekanisme pasar yang berkeadilan.

Guna mewujudkan tujuan tersebut, pelaksanaan pembangunan ekonomi nasional diarahkan pada perekonomian yang berpihak pada ekonomi kerakyatan merata, mandiri, handal, berkeadilan, dan mampu bersaing di kancah perekonomian internasional. Untuk tercapai tujuan pembangunan nasional dan dapat berperan aktif dalam persaingan global yang sehat, diperlukan partisipasi dan kontribusi semua elemen masyarakat untuk menggali berbagai potensi yang ada di masyarakat guna mendukung proses akselerasi ekonomi dalam upaya merealisasikan tujuan pembangunan nasional.

Lanjut mantan Bupati Halmahera Tengah dua periode ini bahwa salah satu masalah klasik maritim Indonesia adalah permasalahan penegakan kedaulatan di Negara ini. Kawasan perbatasan sebagai salah satu  wilayah perairan terluas di dunia memiliki peran yang strategis baik dari segi ekonomi, politik dan keamanan. “Sehingga menjadikan kawasan ini memiliki potensi kerja sama yang  besar yang dapat dimanfaatkan oleh negara-negara di sekitar kawasan ini. Namun tidak dapat dipungkiri bahwa kawasan ini juga mengandung potensi konflik yang cukup besar,” ujarnya.

Kawasan perbatasan, kata dia, merupakan kawasan strategis dalam menjaga integritas wilayah Negara. Maka diperlukan juga pengaturan secara khusus. Pengaturan batas-batas wilayah Negara dimaksudkan untuk memberikan kepastian hukum mengenai ruang lingkup wilayah negara, kewenangan pengelolaan wilayah Negara, dan ha-hak berdaulat. Negara berkepentingan untuk ikut mengatur pengelolaan dan pemanfaatan di laut bebas dan dasar laut internasional sesuai dengan hukum internasional.
Pemanfaatan di laut bebas dan di dasar laut meliputi pengelolaan kekayaan alam, perlindungan lingkungan laut dan keselamatan navigasi.

Untuk itu, dengan memperhatikan fenomena yang ada, maka peran pemerintah daerah menjadi sangat penting terkait dengan pelaksanaan fungsi-fungsi pemerintahan sesuai dengan prinsip otonomi daerah dalam mengelola pembangunan kawasan perbatasan. Konsep Kedaulatan dan hak berdaulat Negara atas laut merupakan hak negara untuk melakukan pengaturan, pengawasan, perlindungan, dan pengolahan atas laut guna melindungi kepentingan nasional di laut. Hingga saat ini, kurang lebih 35 peraturan perundang-undangan berkaitan dengan bidang maritim telah ditetapkan pemerintah, dan masing-masing memiliki keterkaitan dengan sektor kelautan. “Makanya kegiatan ini sangat strategis, karna forum ini merupakan ajang komunikasi para cendekiawan independen yang memiliki kualitas insan cita dalam mewujudkan masyarakat adil makmur yang di ridhoi Allah SWT,” pungkasnya. (ask)

Respon (4)

  1. Ping-balik: north vape
  2. Salam wa rahmah,
    Dialog Muslim

    “Jawapan kepada sdr Buya Yahya yang mengkafirkan Muslim Syiah di mana kekafiran itu kembali kepada dirinya sendiri menurut Hadis”

    Bahagian A

    1. Pengasuh Pesantren al-Bahjah, Ceribon itu perlu diasuh dengan akhlak al-Qur’an dan RUU 1945 agar dia tidak mengkafirkan Muslim Syiah.

    2. Buya Yahya telah mengkafirkan Syiah khususnya Syiah mazhab Ja’fari Indonesia berdasarkan kuliah-kuliahnya di Youtube di hadapan umum tanpa kajian yang mendalam.

    3. Jika Buya Yahya dibiarkan dengan fatwa sombongnya itu terhadap Muslim Syiah, maka Pesantren al-Bahjah, Ceribon akan bertukar menjadi pusat pengafiran Syiah terbesar di Indonesia.

    4. Peristiwa Sampang akan berulang di mana-mana tempat di Indonesia yang mana ramai lagi pemimpin Syiah yang akan dijadikan mangsa seperti Tajul Muluk yang telah dipenjarakan selama 4 tahun dan 4 tahun dalam pengusiran, maka jumlahnya sekitar 8 tahun.

    5. Justeru para penguasa harus mengenakan tindakan hukum jenayah terhadap Buya Yahya sebagaimana dilakukan terhadap ketua Syiah Sampang,Tajul Muluk yang dihukum 4 tahun penjara dan 4 tahun dalam pengusiran, jumlah 8 tahun.

    6. Justeru, Para penguasa harus menukarkan silibus Pesantren al-Bahjah sekarang kepada silibus perbandingan mazhab sejajar dengan al-Qur’an dan RUU 1945 sebagaimana dilakukan oleh Perdana Menteri Pakistan terhadap 100 pesantren swasta pada tahun 2020 kerana ia merupakan kilang pengeluaran teroris Wahabi takfiri dan pengebum berani mati terhadap masjid-masjid Syiah di Pakistan.

    7. Tenaga pengajar dan mahasiswanya pula harus diawasi kerana khuatir mereka menjalankan aktiviti-aktiviti ekstrim yang merosakkan integriti umat Islam di Nusantara sebagaimana dilakukan oleh Abu Bakar Ba’shir, sebagai Pengasuh Jemaah Islamiyah di mana mahasiswa asuhannya telah terlibat dalam ledakan bom berani mati di Bali. Abu Bakar Ba’thir sendiri telah dipenjarakan selama 15 tahun dan kini dibebaskan.

    8. Dana rahsia atau dana asing (Gerakan Wahabi Dunia) kepada Pesantren al-Bahjah perlu diawasi dan diperiksa.

    9. Malulah para pemimpin yang tidak mematuhi Hukum Negara mereka sendiri.

    10. Malulah MUI kerana tidak mematuhi kebebasan beragama dan bermazhab dalam Surah al-Baqarah (2): 256″ La ikraha fid Din”. Ertinya: tidak ada paksaan dalam (menganuti) agama”

    11. Ayat ini tidak pernah dimansuh (al-Sayuti, al-Durr al-Manthur dll).
    Huruf “La” adalah untuk menafikan jenis. Iaitu sebarang jenis paksaan untuk menganuti agama apatah lagi menganuti mazhab.

    12. Kenapakah para penguasa merasa bahawa mereka lebih pandai daripada Tuhan?

    13. Sebab turun ayat ini dikaitkan dengan seorang sahabat Nabi saw yang bernama Abu Hasyim al-Ansari di kalangan warga Madinah yang mempunyai 2 orang anak lelakinya yang telah memeluk agama Nasrani.

    14. Dia telah memberitahu Nabi saw bahawa 2 orang anak lelakinya (mereka berdua dikalangan sahabat Nabi saw juga) telah memeluk agama Nasrani (Kristian) setelah kumpulan penjual minyak wangi dari Syria datang ke Madinah.

    ā€¢ Tujuan mereka adalah untuk menjual minyak wangi sambil berdakwah agama Kristian kepada penduduk Madinah Munawwarah, lantas mereka berdua tertarik hati kepada agama Kristian.

    ā€¢ Kemudian mereka berdua menukar agama Islam yang mereka anuti kepada agama Kristian. Lalu mengikuti mereka pergi ke Damaskus, Syria.

    ā€¢ Justeru, Abu Hasyim al-Ansari telah memberitahu Nabi saw bahawa dia ingin membawa mereka berdua pulang ke Madinah dan memaksa mereka kembali kepada agama Islam.

    ā€¢ Kemudian turunlah ayat 256 dari Surah al-Baqarah (al-Sayuti, Durr al-Manthur, al-Zamakhsyari, al-Kasysyaf dan lain-lain mengenai ayat 256, Surah al- Baqarah).

    15. Kedua-dua anak lelakinya terus kekal dalam agama Kristian hingga ke akhir hayat tanpa gangguan daripada Nabi saw dan bapanya seorang sahabat Nabi saw. Persoalannya: Kenapakah orang yang bukan seorang nabi mengambil peranan lebih daripada Nabi saw tentang pertukaran agama atau mazhab?

    16. Justeru, kenapakah para penguasa bertindak lebih pandai daripada Nabi saw?

    17. Benarkan Syiah Sampang dengan pegangan Syiah mereka pulang ke kampung mereka kerana tidak ada paksaan dalam agama Islam.

    18. Lapan (8) tahun Syiah Sampang berada dalam pengusiran.

    19. Sepatutnya para penguasa juga harus menghukum warga Sunni atau Wahabi di Sampang supaya mematuhi RUU 1945 dan mematuhi ayat 256 Surah al-Baqarah itu.

    20. Kenapa para penguasa telah membiarkan para penjenayah Sunni/Wahabi yang telah membakar dan merosakkan rumah-rumah milik para penganut Syiah di Sampang itu hidup dengan selamat dan bebas dari RUU 1945 di Madura?

    21. Presiden SBY di kala itu dan MUI adalah antara mereka yang bertanggungjawab di hadapan Allah kelak kerani menzalimi Muslim Syiah Sampang.

    22. Kenapakah Muslim Syiah Sampang dihukum sebagai penjenayah?

    23. Kenapakah para penguasa terutamanya MUI membiarkan penganut agama Islam yang menukarkan agama Islam mereka kepada agama Kristian itu tanpa sebarang tindakan hukum?

    24. Ini bererti mereka lebih membenci Muslim Syiah daripada Kafir Kristian?

    25. Al-Qur’an manakah yang mereka percaya?

    26. Di manakah keadilan menurut al-Qur’an?

    27. Di manakah keadilan menurut Hukum Negara RUU 1945?

    28. Di manakah keadilan menurut Hukum International terhadap Syiah Sampang?”

    ( Sila lihat video berjodol: Pemeluk Syiah asal Sampang: Di antara pilihan iman dan harapan pulang BBC News, Indonesia )

    29. Justeru, Buya Yahya bukanlah di kalangan Ahli Sunnah kerana Ahli Sunnah tidak mengafirkan Ahli Qiblat.
    Imam Abul Hasan al-Asy’ari telah berkata: “Nahnu la nukaffiru ahadan min Ahlil Qiblah” Ertinya: Kami tidak mengkafirkan seorang pun di kalangan ahli Qiblat, (al-Ibanah, hlm 14).

    30. Ini menunjukkan Buaya Yahya adalah seorang yang berfahaman Wahabi yang mengamalkan “taqiyyah”.
    31. Tidakkah Nabi saw bersabda: Man kaffara musliman fa-qad kafara? Ertinya: “Barang siapa yang mengkafirkan seorang Muslim, maka dia menjadi kafir” (al-Muttaqi al-Hindi, Kanzul ‘ummal dll).

    Bahagian B

    Jawapan kepada Buya Yahya yang berkelulusan B.A (S1 agama Islam) dan mereka yang mengkafirkan Syiah seperti Somad, B.A (S1 agama Islam) Tengku Dzul Kurnaen B.A (S1 musik?) dan lain- lain:

    Tahrif al-Qur’an (Pengubahan al-Qur’an) dalam buku-buku Sunni yang disembunyikan

    32. Syiah mempercayai al-Qur’an yang ada sekarang. Perlu dinyatakan bahawa Tahrif al-Qur’an tercatat juga dalam buku-buku Sunni (selain buku-buku Syiah) seperti Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, al-Musnad, al-Mustadrak, al-Itqan dan lain-lain, antaranya: Mushaf Uthman (al-Qur’an sekarang) telah “ditambah atau dikurangkan” umpamanya, 2 Surah al-Qur’an telah dibuang dari al-Qur’an sekarang. Khalifah Umar berkata: Janganlah seorang itu berkata aku telah mengambil keseluruhan al-Qur’an, apa dia tahu keseluruhan al-Qur’an itu? Sesungguhnya sebahagian al-Qur’an telah hilang dan aku telah mengambil apa yang ada”. Aisyah berkata: Surah al-Ahzab (33): 56 pada masa Nabi saw adalah lebih panjang…iaitu sebelum Uthman mengubah mushaf”, tetapi Buya Yahya telah menyembunyikan Tahrif al-Qur’an dalam buku-buku Sunni kepada umat Islam di Nusantara (atau dia sendiri tidak mengetahuinya) bagi tujuan mengkafirkan Syiah, sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWQ0lZNVRCTEpOQXM/view?usp=drivesdk

    Kekafiran majoriti sahabat dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim yang disermbunyikan

    33. Kekafiran majoriti sahabat dalam Sahih al-Bukhari, Kitab al-Riqaq, bab al-Haudh, hadis no.584, 585,586, dan 587.
    Hadis no. 587 menyatakan bahawa mereka (sahabat) telah murtad (irtaddu) ke belakang. Justeru, aku tidak melihat mereka (sahabat) terselamat melainkan segelintir daripada mereka (bilangan yang sedikit) seperti unta yang tersesat atau terbiar daripada pengembalanya (mithlu humali nna’am).

    34. Dan kekafiran majoriti sahabat dalam Sahih Muslim, Kitab al-Fadha’il, bab Ithbat Haudhi Nabiyyi-na (al-Haudh) menyatakan bahawa hanya sedikit sahaja sahabat yang selamat kerana mereka telah mengubah Sunnah Nabi saw. Lihat, hadis no. 26, (2290), (2291), no. 27 (2293), 28, (2294), 32 (2297), 40 (2304).
    Hadis no. 29 (2295) ” Sesungguhnya aku akan mendahului kamu di Haudh. Tidak ada seorang pun daripada kamu (para sahabatku) akan mendatangiku sehingga dia akan dihalau atau diusir daripadaku sebagaimana dihalau atau diusir unta yang sesat (bilangan yang sedikit).
    Aku bersabda: Apa salahnya? Sesungguhnya anda tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas anda meninggalkan mereka. Jauh! Dari rahamat Tuhan (suhqan).

    35. Hadis-hadis tersebut telah disembunyikan oleh Buya Yahya kepada umat Islam di Nusantara bagi tujuan mengkafirkan Syiah.

    36. Perlu dinyatakan bahawa “bab al-Haudh” telah dibuang penerjemahannya dari Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim dalam bahasa ibunda di Nusantara oleh para penguasa agama Islam sendiri.Mereka tidak ada amanah ilmiah dalam pekara ini kerana mereka ingin mempertahankan sahabat (Nabi saw) bukan Nabi saw!. Sepatutnya Buya Yahya berlaku adil dalam kajiannya kerana Nabi saw sendiri yang telah mengkafirkan majoriti sahabatnya yang telah mengubah Sunnahnya selepas kewafatannya Nabi saw, menurut Hadis. Justeru, kenapakah Buya Yahya telah menuduh Syiah mengkafirkan majoriti sahabat?Justeru, Buya Yahya bukan Ahli Sunnah Nabi saw yang sebenar, malah dia adalah Ahli Sunnah sahabat, sila baca Teks Sahih al-Bukhari dan Sahih Musilm, bab al-Haudh tentang kekafiran majoriti sahabat seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWZmh5VDdNSk1ndEk/view?usp=drivesdk

    Penghinaan dan cacian para sahabat (Nabi saw) terhadap Nabi saw dalam Sahih al-Bukhari yang disembunyikan

    37. Penghinaan dan cacian para sahabat (Nabi saw)terhadap Nabi saw dalam Sahih al-Bukhari telah disembunyikan oleh Buya Yahya kepada umat Islam di Nusantara bagi tujuan menuduh Syiah mencaci sahabat. Sepatutnya Buya Yahya berlaku adil dalam soal ini dan mempertahankan Nabi saw yang dihina dan dicaci oleh sahabatnya, bukan sahabat yang telah menghina dan mencaci Nabi saw dipertahankan. Justeru, Buya Yahya bukan Ahli Sunnah Nabi saw yang sebenar, malah dia adalah Ahli Sunnah sahabat, sila baca Teks Sahih al-Bukhari tentang penghinaan dan cacian para sahabat (Nabi saw) terhadap Nabi saw seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWR2dmc1hfbVZxZ2s/view?usp=drivesdk

    Penghinaan dan cacian Sayyidah A’isyah dan Sayyidah Hafsah terhadap Nabi saw yang disembunyikan

    38. Syiah menghormati para isteri Nabi saw yang mentaati Allah dan NabiNya dengan sepenuhnya.

    Amaran Allah kepada Sayyidah A’isyah dan Sayyidah Hafsah supaya mentaati Allah dan RasulNya dengan sepenuhnya patut menjadi iktibar kepada kita semua. FirmanNya dalam Surah al-Tahrim (66): 4 “Jika kamu berdua (Aisyah dan Hafsah) bertaubat kepada Allah, maka sungguh, hati kamu berdua telah condong (untuk menerima kebenaran); dan jika kamu berdua saling bantu membantu menyusahkan Nabi, maka sungguh, Allah menjadi pelindungnya (Nabi saw) dan (juga) Jibril dan orang-orang mukmin yang baik (Sayyidina Ali), dan selain itu malaikat-malaikat adalah penolongnya”.

    Penghinaan Sayyidah A’isyah kepada Nabi saw seperti kata-katanya: Anda sahaja yang menyangka bahawa anda seorang Nabi? Ini bererti Aisyah ketika mengeluarkan kata-katanya itu masih tidak mempercayai Nabi sebagai Nabi?

    Dan penentangan Aisyah terhadap Khalifah Ali dalam peperangan Jamal yang mengorbankan/menewaskan puluhan ribu sahabat dan tabi’in sedangkan Nabi saw telah bersabda: Ana silmun li-man saalama-hum wa harbun li-man haaraba-hum. Ertinya: Aku berdamai dengan mereka yang berdamai dengan mereka (Ahlul Bait Nabi saw) dan aku berperang dengan mereka yang berperang dengan mereka (Ahlul Bait Nabi saw)”. Fakta-fakta di atas telah disembunyikan oleh Buaya Yahya kepada umat Islam di Nusantara bagi tujuan mengkafirkan Syiah. Persoalannya: Kenapakah Buya Yahya tidak mrmpertahankan kebenaran Allah dan RasulNya tentang A’isyah dan Hafsah? Kenapakah Buya Yahya tidak mempertahankan Khalifah Ali sebagai seorang Khalifah sedangkan dia diperangi oleh A’isyah? Sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWYW1kdEdSR282MDA/view?usp=drivesdk

    Tiga (3) khalifah sebelumku telah mengubah Sunnah Rasulullah saw dengan sengaja

    39. Ucapan Khalifah Ali bahawa 3 khalifah sebelumnya telah mengubah Sunnah Rasulullah saw dengan sengaja, tetapi Buya Yahya telah menyembunyikannya kepada umat Islam di Nusantara atau dia sendiri tidak mengetahuinya, bagi mempertahankan bidaah-bidaah 3 Khalifah sebelum Khalifah Ali:

    ā€œKhalifah-khalifah sebelumku telah melakukan perbuatan-perbuatan yang menyalahi Rasulullah SAW dengan sengaja. Mereka melanggar janji mereka dengan beliau SAW dengan mengubah Sunnah-sunnah beliau. Sekarang jika aku memaksa mereka supaya meninggalkannya dan mengembalikannya kepada keadaan sebagaimana di zaman Rasulullah SAW, nescaya tenteraku akan bertaburan lari dariku, meninggalkanku bersendirian atau hanya sedikit sahaja di kalangan Syi’ahku yang mengetahui kelebihanku, dan imamahku melalui Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah SAW akan tinggal bersamaku. Apa pendapat kalian, sekiranya aku menempatkan Maqam Ibrahim pada tempat yang telah ditempatkan oleh Rasulullah SAW, mengembalikan Fadak kepada pewaris-pewaris Fatimah AS, mengembalikan timbangan dan ukuran seperti yang lazim di zaman Rasulullah SAW, mengembalikan tanah kepada orang yang telah diberikan oleh Rasulullah SAW, mengembalikan rumah Ja’far kepada pewaris-pewarisnya dan memisahkannya dari masjid (kerana mereka telah merampasnya dan memasukkannya ke dalam masjid); mengembalikan hukum-hukum yang kejam yang dipaksa oleh Khalifah-Khalifah yang terdahulu ke atas wanita-wanita yang secara tidak sah telah dipisahkan dari suami mereka. Mengembalikan jizyah kepada Bani Taghlab, mengembalikan tanah Khaibar yang telah dibahagikan, memansuhkan dewan-dewan pemberian dengan meneruskan pemberian kepada semua orang sebagaimana dilakukan pada masa Rasulullah SAW tanpa menjadikannya tertumpu di kalangan orang kaya, memulihkan pajak bumi, menyamakan kaum Muslimin di dalam masalah nikah kahwin, melaksanakan khumus sebagaimana difardukan Allah SWT. Memulihkan Masjid Nabi seperti bentuknya yang asal pada zaman Nabi SAW, menutup pintu-pintu yang dibuka (selepas kewafatan Rasul) dan membuka pintu-pintu yang ditutup (selepas kewafatan Rasul), mengharamkan penyapuan di atas al-Khuffain, mengenakan hukum had ke atas peminum Nabidh, memerintahkan halal mut’ah wanita dan mut’ah haji sebagaimana pada zaman Nabi SAW, memerintahkan takbir lima kali dalam sembahyang jenazah, mewajibkan kaum Muslimin membaca Bismillahi r-Rahmani r-Rahim dengan suara yang nyaring pada masa sembahyang. Mengeluarkan orang yang dimasukkan bersama Rasulullah SAW di dalam masjidnya, di mana Rasulullah SAW telah mengeluarkannya (Abu Bakar dan Umar), memasukkan orang yang dikeluarkan selepas Rasulullah SAW (beliau sendiri) di mana Rasulullah SAW telah memasukkannya, memaksa kaum Muslimin dengan hukum al-Qur’an dan talak menuruti Sunnah, mengambil zakat menurut jenis-jenisnya yang sembilan, mengembalikan wuduk basuh dan sembahyang kepada waktunya, syariatnya dan tempatnya, mengembalikan ahli Najran ke tempat-tempat mereka, mengembalikan layanan terhadap tawanan perang Parsi dan bangsa-bangsa lain kepada kitab Allah dan Sunnah Nabi-Nyaā€. Sunnah Khalifah Abu Bakar dan sunnah Khalifah Umar yang menyalahi Sunnah Nabi SAW menjadi budaya dan ikutan para sahabat ā€œSekiranya aku melaksanakan semua ini, nescaya mereka bertebaran meninggalkanku. Demi Allah ketika aku perintahkan mereka supaya tidak melakukan sembahyang jama’ah di masjid pada bulan Ramadan kecuali sembahyang-sembahyang fardu dan memberitahu kepada mereka bahawa sembahyang sunat berjamaā€™ah (Tarawih) adalah bidaah, sekelompok tenteraku yang pernah berperang di pihakku mulai berteriak: “Wahai kaum Muslimin! Ali ingin mengubah Sunnah Umar dan bermaksud menghentikan kita dari melakukan sembahyang-sembahyang sunat Tarawih pada bulan Ramadan sehingga aku khuatir mereka akan memberontakā€ Perpecahan umat dan pemimpin yang sesat ā€œPada masa yang sama aku sedang menghadapi perpecahan di kalangan umat dan ketaatan mereka kepada pemimpin-pemimpin mereka yang sesat ā€œ(aā€™immah dhalalah wa al-Duā€˜ati ila al-Nar) yang hanya menyeru mereka ke nerakaā€[al-Kulaini, al-Raudhah min al-Kafi, (vii), Hadis 21, hlm. 51-52]. Sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWY0dEVk9UekR1c0E/view?usp=drivesdk

    Bidaah-bidaah Khalifah Abu Bakar(1)

    40. Bidaah-bidaah Khalifah Abu Bakar yang bertentangan dengan al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw serta akal yang sejahtera disembunyikan oleh Buya Yahya kepada umat Islam di Nusantara bagi tujuan mengkafirkan Syiah dan mempertahankan bidaah-bidaah Khalifah Abu Bakar sebagai seorang sahabat yang baik. Sepatutnya Buya Yahya mempertahan al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw sepenuhnya dengan menolak badaah-bidaah Khalifah Abu Bakar, sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWejJIMF9JMXE5blE/view?usp=drivesdk

    Bidaah-bidaah Khalifah Umar (2)

    41. Bidaah-bidaah Khalifah Umar yang bertentangan dengan Sunnah Nabi saw dan al-Qur’an serta akal yang sejahtera disembunyikan oleh Buya Yahya bagi tujuan mengkafirkan Syiah dan mempertahankan bidaah-bidaah Khalifah Umar. Sepatutnya Buya Yahya mempertahan al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw sepenuhnya dengan menolak badaah-bidaah Khalifah Umar sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWdXZubUJzRHllXzQ/view?usp=drivesd

    Bahagian C

    Jawapan kepada Buya Yahya yang berkelulusan B.A (S1 agama Islam) dan mereka yang mengkafirkan Syiah seperti Somad, B.A (S1 agama Islam) Tengku Dzul Kurnaen B.A (S1 musik?) dan lain- lain:

    Bidaah-bidaah Khalifah Uthman(3)

    42. Bidaah-bidaah Khalifah Uthman yang bertentangan dengan Sunnah Nabi saw dan al-Qur’an serta akal yang sejahtera yang disembunyikan oleh Buya Yahya bagi tujuan mengkafirkan Syiah dan mempertahankan bidaah-bidaah Khalifah Uthman. Sepatutnya Buya Yahya mempertahan al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw sepenuhnya dengan menolak badaah-bidaah Khalifah Uthman:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWNkFHUnRNYld6N1k/view?usp=drivesdk

    Sunnah Khalifah Ali (4)

    43. Sunnah Khalifah Ali as yang bertepatan dengan Sunnah Nabi saw dan al-Qur’an serta akal yang sejahtera yang diikuti oleh Syiah mazhab Ja’fari disembunyikan oleh Buya Yahya bagi tujuan mengkafirkan Syiah dengan mempertahankan bidaah-bidaah Khalifah Abu Bakar, Umar dan Uthman yang bertentangan dengan al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw. Sepatutnya Buya Yahya mempertahan al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw sepenuhnya dengan menolak badaah-bidaah tersebut, sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/1VekxM-_yYqUhFQnSRynylmHKBg65OSnx/view?usp=drive

    Sunnah Nabi saw dilarang oleh 3 Khalifah sebelum Ali as

    44. Khalifah Abu Bakar, Umar dan Uthman telah melarang orang ramai dari meriwayat dan menulis Sunnah Nabi saw kerana Sunnah Nabi saw akan menimbulkan perpecahan umat. Ini bererti 3 Khalifah sebelum Ali tidak mahu Sunnah Nabi saw berkembang dan diamalkan selepas al-Qur’an kerana al-Qur’an, menurut mereka, adalah cukup, tetapi Buya Yahya telah menyembunyikannya kepada umat Islam di Nusantara, sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWWmdnTnN5amhZWVk/view?usp=drivesdk

    Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang bertentangan dengan al-Qur’an

    45. Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang bertentangan dengan al-Qur’an dan ayat-ayat al-Qur’an yang bertentangan dengan Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah telah disembunyikan oleh Buya Yahya kepada umat Islam di Nusantara atau Buya Yahya sendiri tidak mengetahuinya, bagi tujuan mengkafirkan Syiah dengan menuduh Syiah mempunyai al-Qur’an yang lain:

    https://drive.google.com/file/d/12aImJbBv1e0cSE6vBNmVsjG7Wk8fmvKr/view?usp=drives

    Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang mengatasi al-Qur’an disembunyikan

    46. Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang mengatasi al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw disembunyikan oleh Buya Yahya bagi tujuan mempertahankan Akidah Ahli Sunnah yang bertentangan dengan al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw, sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWOGZpLTFGa0haa28/view?usp=drivesdk

    Mematuhi sunnah 3 khalifah yang bertentangan dengan al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw itu dikira tidak sesat atau kafir?

    47. Mematuhi sunnah (bidaah) Khalifah Abu Bakar, Umar dan Uthman yang bertentangan dengan al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw itu tidak dihukum sesat atau kafir menurut Buya Yahya. Sementara Syiah Ja’fari yang mengikuti al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw pula dihukum sesat atau kafir? Sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWMThqWXBaeGVDbnM/view?usp=drivesdk

    Tiga (3) pendapat Sunni tentang Khilafah/Imamah sebagai Usuluddin, Rukn al-Din dan asas al-Din disembunyikan

    48. Tiga (3) pendapat Sunni tentang Khilafah/Imamah sebagai Usuluddin, Rukn al-Din (rukun agama Islam) dan asas al-Din (asas agama Islam) disembunyikan oleh Buya Yahya bagi tujuan mengkafirkan Syiah yang percaya bahawa 12 Imam sebagai rukun Islam sedangkan sebahagian Sunni sendiri mempercayai bahawa Khilafah/Imamah Abu Bakar dan Umar adalah sebahagian dari rukun agama, Usuluddin dan Asas al-Din. Justeru, sesiapa yang menolak Khilafah Abu Bakar dan Umar, menurut mereka adalah kafir. Justeru, kafirlah Fatimah, Ali, Hasan, Husain (as) dan semua Ahlul Bait Nabi saw, sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWcUZSVVpVM014QjA/view?usp=drivesdk

    Kelebihan Ahlul Bait Nabi saw ke atas para sahabat dan para isteri Nabi disembunyikan:

    49. Kelebihan Ahlul Bait Nabi saw ke atas para sahabat dan para isteri Nabi menurut al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw disembunyikan oleh Buya Yahya bagi tujuan membesar-besar para sahabat ke atas Ahlul Bait Nabi saw, sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWb3h4cWFPRW9mR1U/view?usp=drivesdk

    Syiah Imamiyyah mazhab Ja’fari bukan dari ajaran Abdullah bin Saba’:

    50. Syiah Imamiyyah mazhab Ja’fari bukan dari ajaran Abdullah bin Saba’ seperti tuduhan Buya Yahya. Abdullah bin Saba’ merupakan manusia ciptaan yang tidak pernah wujud di dunia ini bagi tujuan menghina Syiah dan para sahabat yang telah menyokong Ali as seperti Ammar, Miqdad, Salaman al-Farisi dan lain-lain, sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWOTZIYnplV0tzdm8/view?usp=drivesdk

    Al-Bada’ bererti kejelasan setelah tersembunyi kepada manusia bukan kepada Tuhan. Justeru, ilmu manusia yang berubah, bukan ilmu Tuhan:

    51. Al-Bada’ bererti kejelasan setelah tersembunyi kepada manusia. Justeru ia dikaitkan dengan manusia bukan Tuhan kerana Dia adalah Maha Mengetahui. Hanya Wahabi yang tidak memahami ilmu Teologi lalu mengaitkannya dengan Tuhan, Maha Suci Tuhan. Justeru, mereka mengatakan: Tuhan itu jahil sedangkan yang jahil itu adalah Wahabi. Al-Qadha’ al-Muallaq dalam Sunni adalah perkara yang ditetapkan. Justeru, ia masih boleh diubah oleh manusia dengan doa dan usaha sendiri atau dengan bersyukur kepada Tuhan diatas nikmatNya, maka Tuhan akan menggandakan rezeki seseorang kerana kesyukurannya, maka berlakulah al-Bada’ kepadanya, bukan kepada Tuhan Yang Maha Mengetahui. Adapun al-Qadha’ al-Mubram adalah perkara yang telah tetapkan oleh Tuhan dan tidak boleh diubah oleh manusia kerana ia telah ditetapkan di Lauh Mahfuz. Begitu juga dengan al-Bada’ yang merupakan perkara yang masih belum ditetapkan oleh Tuhan di Lauh Mahfuz. Oleh itu, kedudukan al-Bada’ adalah seperti al-Qadha’ al-Muallaq dalam Sunni, sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWV1JVWFotdERtMFU/view?usp=drivesdk

    Enam (6) perkara besar yang disembunyikan oleh Wahabi mengenai sahabat:

    52. Enam (6) perkara besar yang disembunyikan oleh Wahabi mengenai sahabat di mana Buya Yahya tidak terkecuali:

    i. Menyembunyikan Hadis-hadis dan fakta-fakta sejarah tentang keburukan sahabat.
    ii. Menyembunyikan majoriti sahabat yang telah mengubah Sunnah Nabi saw dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim bagi tujuan menuduh Syiah mencaci sahabat.

    iii. Menyembunyikan kekafiran majoriti sahabat dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim bertujuan menuduh Syiah mengkafirkan majoriti sahabat (Nabi saw).

    iv. Menyembunyikan penghinaan sahabat terhadap Nabi saw dan Ahlul Baitnya as seperti kata-kata Khalifah Umar kepada Nabi saw: Dia sedang sakit/ meracau. Kitab Allah (al-Qur’an) adalah cukup (tidak perlu kepada Sunnahnya Nabi saw). Dan seperti pengakuan sahabat bahawa mereka adalah lebih alim daripada Nabi saw. Dan seperti tindakan Khalifah Abu Bakar dan Umar serta kumpulannya yang telah mengepung rumah Fatimah as dan memaksa Ali as keluar dari rumah dan membawanya ke Masjid Nabi dalam keadaan tangannya terikat.

    v. Menyembunyikan kedudukan Ahlul Bait as yang lebih tinggi daripada kedudukan sahabat menurut al-Qur’an dan Hadis.

    vi. Meyembunyikan perbezaan antara “sunnah” sahabat dan Sunnah Nabi saw bagi tujuan menutupi keburukan sahabat, sila baca seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWZmVxU29IdnE1a1E/view?usp=drivesdk

    Ayat 124, Surah al-Nisa’ (4) tentang nikah Mut’ah tidak pernah dimansuh:

    53. Ayat 124, Surah al-Nisa’ (4) tentang nikah Mut’ah yang diturunkan di Madinah (Madaniyyah) itu tidak pernah dimansuh. Ayat Makkiyah atau Hadis tidak boleh memansuhkan ayat Madaniyyah:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWaEVrRTBqeE14REU/view?usp=drivesdk

    Perselisihan sesama mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah sering berlaku, tetapi ia disembunyikan:

    54. Perselisihan antara mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah sendiri sering berlaku dalam masyarakat Islam semenjak dulu sehingga sekarang, tetapi ia disembunyikan oleh Buya Yahya bagi mempamirkankan perpaduan di kalangan mazhab Ahli Sunnah. Walau bagaimana pun perselisihan itu telah didedahkan oleh al-Zamasyari seperti berikut: Jika aku ditanya tentang mazhabku, aku tidak akan menjawabnya. Jika aku berkata: Aku seorang Hanafi, mereka akan berkata: Meminum arak adalah halal bagiku”. Jika aku berkata: Aku seorang Maliki, mereka akan berkata: Memakan daging anjing adalah halal bagiku. Jika aku berkata: Aku seorang Syafi’i, mereka akan berkata: Mengahwini anak perempuan zinaku adalah halal bagiku. Jika aku berkata: Aku seorang Hanbali, mereka akan berkata: Aku menyerupai Tuhan dengan makhluk (tajsim). Jika aku berkata: Aku seorang Ahlul-Hadis, mereka akan berkata: Aku sepertilah seekor kambing jantan (bodoh) tidak dapat memahami sesuatu” (al-Zamakhsyari, al-Kasysyaf, jilid, II, Cairo, tt., hlm. 24

    Para Imam mazhab empat bukan daripada Ahlul Bait Nabi saw:

    55. Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafi’i dan Imam Ahmad bin Hanbal bukan daripada Ahlulbait Nabi Muhammad SAW. Mereka bukan dari keturunan Rasulullah SAW. Sementara Imam Ja’far al-Sadiq AS adalah Imam ke 6 Ahlul Bait Nabi saw. Imam Ja’far as adalah guru kepada Imam Abu Hanifah dan Imam Malik, tetapi mereka berdua tidak mengikut ajarannya kerana mereka berdua menggunakan Kiyas sebagai sumber hukum yang ditentang oleh Imam Ja’far al-Sadiq AS dan para Imam Ahlulbait AS.

    Kias tidak boleh dijadikan sumber hukum:

    56. Persoalannya: Bagaimana dikiaskan 4 orang saksi yang disyaratkan dalam menetapkan hukum zina sementara 2 orang saksi sahaja disyaratkan bagi menetapkan hukum bunuh? Sedangkan pembunuhan itu adalah lebih berat dari zina!.

    Guru Imam Syafii:

    57. Imam Syafi’i telah belajar daripada (anak-anak murid) Imam Abu Hanifah dan Imam Malik.

    58. Imam Syafi’i adalah guru kepada Imam Ahmad bin Hanbal.

    Perkahwinan sedarah menurut Imam Syafii

    59. Imam Syafii telah mengharuskan perkahwinan sedarah. Imam Syafi’i telah mengharuskan bapa (penzina) mengahwini anak perempuan zinanya sendiri!

    60. Imam Syafi’i juga telah mengharuskan anak zina kelaki mengahwini Ibu kandungnya sendiri. Perkahwinan sedarah menurut Imam Syafii ini disembunyikan oleh Buya Yahya, Pengasuh Pesantren al-Bahjah, Ceribon.

    Tidakkah fatwa ini dikira aneh dan bertentangan dengan akal yang sejahtera?

    Perkahwinan sedarah menurut Imam Malik

    61. Imam Malik juga telah mengharuskan perkahwinan sedarah/persetubuhan di atas dasar pemilikan hamba (milk al-Yamin). Imam Malik berkata: Sesiapa yang memiliki anak perempuan saudaranya atau anak perempuan saudara perempuannya, ibu saudara sebelah bapanya, ibu saudara sebelah ibunya, perempuan bapanya, perempuan anak lelakinya… Kemudian dia menyetubuhi mereka dalam keadaan dia mengetahui akibatnya. Justeru, anak itu akan dinisbahkan kepadanya dan tidak ada had ke atasnya, sila lihat, Ibn Hazm, al-Muhalla, jilid 11, hlm. 253, Dar al-Fikr, Bairut, tt.

    Perkahwinan sedarah menurut Imam Abu Hanifah

    62. Imam Abu Hanifah juga telah mengharuskan perkahwinan sedarah dan telah menetapkan nasab anak (walad) kepada bapa yang telah menikahi anak perempuan kandungnya berasaskan “akad fasid” dan biologi bapanya (Ibid).

    63. Sementara Imam Syafi’i pula tidak menetapkan nasab anak zina kepada bapa biologinya tanpa akad nikah yang sah.

    64. Imam Malik telah menetapkan nasab kepada bapa biologinya jika persetubuhan itu berdasarkan pemilikan hamba (milk al-Yamin).

    65. Terjemahan fatwa Imam Abu Hanifah mengenai perkahwinan sedarah yang disembunyikan oleh Buya Yahya tentang harusnya menikahi ibu, anak perempuan kandung… dengan akad fasid (akad yang tidak sah). Sementara anak (walad) dinasabkan kepadanya dan ia tidak dikenakan had pula:
    Imam Abu Hanifah telah berkata: Tidak dikenakan hukum had (zina) ke atas sesiapa yang telah mengahwini ibunya yang telah melahirkannya (wa la hadda ‘ala man tazawwaja ummata-hu allati waladat-hu), anak perempuannya sendiri (binta-hu), saudara perempuannya sendiri (ukhta-hu), neneknya (jiddata-hu), ibu saudaranya sebelah bapa (‘ammata-hu), ibu saudaranya di sebelah ibu (khalata-hu), anak perempuan kepada saudara lelakinya (binta akhi-hi), anak perempuan kepada saudara perempuannya (binta ukhti-hi) dalam keadaan dia (lelaki itu) mengetahui kekerabatan mereka semua daripadanya (‘aliman bi-qarabati-hinna min-hu), dalam keadaan dia mengetahui haramnya mereka semua ke atasnya (‘aliman bi-tahrimi-hinna min-hu) dan persetubuhan mereka dengannya (wa wath’i-hinna min-hu), maka anak (yang lahir dari persetubuhan itu) dinasabkan kepadanya (walad lahiqun bi-hi) dan mas kahwin (mahar) adalah wajib untuk mereka (al-mahr wajibun la-hunna), sila lihat,

    Ibn Hazm, al-Muhalla, jilid 11, hlm. 253, Dar al-Fikr, Bairut, tt.

    https://drive.google.com/file/d/1BCROnQOYYZUyEG_yECP47w_Ncvu6gU-D/view?usp=drivesdk

    https://drive.google.com/file/d/1BDWX08RBN7_lybNaUSO9t8-BSYHaPHnw/view?usp=drivesdk

    Tidakkah fatwa ini dikira aneh dan memalukan?

    Perkahwinan sedarah menurut Imam Sufyan al-Thauri

    66. Imam Sufyan al-Thauri: Anak lelaki yang menikahi ibu kandungnya dan anak kandungnya dengan akad fasid tidak wajib keatasnya hukum had.

    Imam Sufyan al-Thauri berkata:

    Tidak wajib ke atasnya (had) melainkan Takzir yang kurang daripada 40 sebatan (wa laisa ‘alai-hi illa al-Ta’zir duna al-Arba’iin fa-qat, huwa qaulu al-Sufyan al-Thauri) (Ibid) Tidakah fatwa ini dikira aneh dan meringan-ringankan hukum had?

    Bahagian D

    Jawapan kepada Buya Yahya yang berkelulusan B.A (S1 agama Islam) dan mereka yang mengkafirkan Syiah seperti Somad, B.A (S1 agama Islam) Tengku Dzul Kurnaen B.A (S1 musik?) dan lain- lain:

    67. Walau bagaimana pun Imam Abu Hanifah dan Sufyan al-Thauri telah berkata: Maka sesungguhnya persetubuhan dengan mereka tersebut tanpa akad nikah adalah zina (fa-inna wath’a-hunna bi-ghairi nikah fa-huwa zina), maka wajib ke atasnya apa yang wajib ke atas pelaku zina (‘alai-hi ma ‘ala al-Zani min l-Had), sila lihat, Ibn Hazm, al-Muhalla, jilid 1, hlm. 253, Dar al-Fikr, Bairut, tt.

    https://drive.google.com/file/d/1BCROnQOYYZUyEG_yECP47w_Ncvu6gU-D/view?usp=drivesdk

    https://drive.google.com/file/d/1BDWX08RBN7_lybNaUSO9t8-BSYHaPHnw/view?usp=drivesdk

    68. Terjemahan fatwa Imam Malik tentang perkahwinan sedarah:

    “Tetapi Imam Malik pula telah membezakan antara persetubuhan dengan “akad nikah” dan persetubuhan dengan pemilikan hamba (illa anna malikan farraqa baina al-Wath’i fi-dhali-ka bi-‘aqd al-Nikah wa baina al-Wath’i fi ba’dhi dhalik bi-milk al-Yamin). Maka dia (Imam Malik) telah berkata: Sesiapa yang memiliki anak perempuan saudaranya atau anak perempuan saudara perempuannya, ibu saudara sebelah bapanya, ibu saudara sebelah ibunya, perempuan bapanya, perempuan anak lelakinya secara peranakan, ibu susuannya, anak perempuan susuannya, saudara perempuan susunya dalam keadaan dia mengetahui pengharaman mereka ke atasnya. Dia pula mengetahui kekerabatan mereka daripadanya (fa-qala: Man malaka binta akhi-hi au binta ukhti-hi wa’ammati-hi wa mraata abi-hi wa mraata ibni-hi bi l- wiladati wa umma-hu nafsa-hu min al-Ridha’ah wa bnata-hu min al- Ridha’ah wa ukhta-hu min al-Ridha’ah wa huwa ‘arifun bi -tahrimi-hinna wa ‘arifun bi qarabati-hinna min-hu). Kemudian dia menyetubuhi mereka dalam keadaan dia mengetahui akibatnya. Justeru, anak itu akan dinisbahkan kepadanya dan tidak ada had ke atasnya (thumma watha’a-hunna kula-hunna ‘aliman bi-ma’alai-hi fi dhalik, fa-inna l-walad lahiqun bi-hi wa la hadda ‘alai-hi), sila lihat, Ibn Hazm, al-Muhalla, jilid 11, hlm. 253, Dar al-Fikr, Bairut, tt.

    https://drive.google.com/file/d/1BCROnQOYYZUyEG_yECP47w_Ncvu6gU-D/view?usp=drivesdk

    https://drive.google.com/file/d/1BFzcduS5Vzolu4sfdPL6ywfi5JOVuBzC/view?usp=drivesdk

    69. Ketahuilah, kalian bahawa Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang bertentangan dengan al-Qur’an adalah sebanyak 93 ayat. Persoalannya: Kenapakah Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah itu dijadikan asas agama Islam di Nusantara, bukan al-Qur’an itu sendiri sebagai asasnya?
    Sementara tidak terdapat mazhab Ja’fari atau mazhab Syiah Imam 12 yang bertentangan dengan al-Qur’an dari segi akidah (Yusuf al-Hilli, Nahj al-Haq wa Kasyf al-Sidq, Tehran, tt, hlm. 205-112).

    70. Ketahuilah, kalian bahawa para Imam Mazhab Empat telah menyalahi al-Qur’an dan Hadis dari segi syariah sebanyak 357 perkara. Kemudian ia dijadikan sebagai hukum syarak oleh Ahli Sunnah Wal Jamaah. Sementara tidak terdapat di kalangan para Imam 12 atau mazhab Ja’fari yang menyalahi al-Qur’an dan Hadis dari segi syariat (ibid, hlm. 420-453).

    71. Perlu dinyatakan bahawa para Imam Mazhab Empat telah menjadikan sunnah Khalifah Abu Bakar, Umar dan Uthman yang bertentangan dengan al-Qur’an dan Hadis sebagai akidah dan syariah mereka dari sudut amali. Justeru, mereka menolak Hadis al-Thaqalayni: Kitabullah wa ‘itrah Ahli baiti” Kitab Allah dan keluargaku”

    Fatwa para syeikh al-Azhar tentang Syiah mazhab Ja’fari dan Zaidi:

    72. Fatwa Sunni Syeikh al-Azhar telah menegaskan bahawa Syiah mazhab Ja’fari dan Syiah Zaidi adalah sah beramal ibadat dengan kedua-dua mazhab tersebut dan membolehkan Sunni berpindah ke 2 mazhab Syiah tersebut jika mereka mahu kerana mereka adalah Muslimun. Begitu juga Deklarasi Amman 2005 (OIC) telah menyatakan 8 mazhab yang diakui dalam Islam termasuk 2 mazhab Syiah; Ja’fari dan Zaidi.

    ā€¢ Justeru Fatwa Syeikh al-Azhar dan Deklarasi Amman 2005 tentang Syiah mazhab Ja”fari dan Zaidi adalah mengatasi semua fatwa di Dunia Islam. Hanya Wahabi yang mengkafirkan semua penganut agama Islam selain daripada penganut mazhab Wahabi, (Kitab Majma’ al-Fatawa oleh Ibn Taimiyyah, iv,hlm.106, Cairo tt).

    ā€¢ Ibn Taimiyyah yang menjadi ikutan Salafi/Wahabi (1) mengkafirkan mazhab Syafi’i dan Asya’irah. Dia berkata: Siapa yang berkata: Aku adalah Syafi’i dari sudut syariat, dan Asy’ari dari sudut iktikad, maka kami berkata kepadanya: Kata-katanya bukan sahaja berlawanan, malah ia adalah daripada kemurtadan (murtad)” (Kitab Majma’ al-Fatawa, oleh Ibn Taimiyyah, iv, hlm. 106, Cairo, tt). (2) Modus Oprandi Wahabi sekarang adalah mengkafirkan Syiah secara terbuka terutamanya di Malaysia. (3) Kemudian mereka mengkafirkan mazhab Syafi’i dan mazhab Asya’irah pula secara terbuka apabila bilangan mereka bertambah kelak dan mendapat sokongan penuh daripada penguasa dengan sepenuhnya (100%).

    ā€¢ Justeru, Wahabi bertakiyyah sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah bagi menentang Syiah Ja’fari dan Zaidi secara terang-terangan dan secara senyap-senyap mereka mengkafirkan para penganut mazhab Syafi’i dan Asya’irah (Ibid). Justeru, Buya Yahya tidak terkecuali, sila baca fatwa Syeikh al-Azhar dan Deklarasi Amman 2005 seterusnya:

    https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWQWxJSzNQRFltNU0/view?usp=drivesdk

    73. Sunni dan Syiah adalah bersaudara menurut al-Qur’an dalam firmanNya Surah al-Hujurut (49):10 “Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara”, tetapi Buya Yahya menolak ayat tersebut. Walau bagaimana pun Sunni dan Syiah wajib bersatu bagi menentang Israel”.

    Sila layari: http://almawaddah.info/

    Oleh: Pecinta al-Qur’an dan Sunnah Nabi saw, Nusantara, 7.2. 2021.

Komentar ditutup.